Paisografies. Exposició

(CAT)
“Gràfica” i “paisatge” són dues paraules d’ús comú, potser no tothom s’atreviria a definir-les amb absoluta rigorositat, però de ben segur tenen algun significat per a tothom.

En general, el mot “gràfica” dispara en els nostres caps una gran varietat de composicions visuals on formes, patrons, colors i tipografies ballen en una coreografia comunicativa més o menys figurativa o abstracta. En sentir el terme “paisatge” a tothom li ve a la memòria un indret amb una panoràmica singular o se li desperta una imatge idealitzada, el possible escenari d’aquell pla B on fugir algun dia…

El paisatge ha estat representat des de fa segles, ja sigui amb voluntat científica, política, estratègica, promocional o artística. Aquestes representacions, no són neutres, contenen una càrrega de voluntat respecte a quin és l’objectiu per la que es fan.

Representar mai és senzill, mai és una acció innocent, implica prendre decisions complexes per tal d’estipular què és primordial i, en conseqüència, què es considera superficial. Pensem en la cartografia o en el mapa d’un territori. Com s’orienta? Què entra en el marc del mapa desplegable? A quina escala? Per tal de clarificar una certa informació i concentrar l’atenció es senyalen les fites significatives i les rutes destacades, però per fer-ho s’ha d’obviar tot allò que es considera superficial.

Així és també quan disparem una fotografia, quan dibuixem, quan pintem un quadre o quan maquetem digitalment, establim un punt de vista, uns límits de treball, un marc d’actuació, unes fronteres entre el que sortirà a la “foto” i el que quedarà fora d’ella. Els marcs poden ser físics i visibles o conceptuals i no tan visibles.

El paisatge representat ens ofereix molta més informació que la que conté de forma literal. En aquesta exposició explorarem com la gràfica hi juga un paper important, també amb les connotacions ideològiques i socials que te aquesta representació.

Exposició comissariada per Arcangela Regis, Judit Carcolse, Nico Juarez, Ocar Guayabero

Amb la col·laboració de Triangle Postals

Exposició
Dissabte 7 i diumenge 8 d’octubre
Les Eres

Paisografia_1 Paisografia_2

 

Paisografias. Exposición

(CAST)
“Gráfica” y “paisaje” son dos palabras de uso común, quizás no todo el mundo se atrevería a definirlas con absoluta rigurosidad, pero seguro tienen algún significado para todos.

Por lo general, la palabra “gráfica” dispara en nuestras cabezas una gran variedad de composiciones visuales donde formas, patrones, colores y tipografías bailan en una coreografía comunicativa más o menos figurativa o abstracta. Al oír el término “paisaje” a todo el mundo le viene a la memoria un lugar con una panorámica singular o se despierta una imagen idealizada, el posible escenario de aquel plan B donde huir algún día…

El paisaje ha estado representado desde hace siglos, ya sea con voluntad científica, política, estratégica, promocional o artística. Estas representaciones, no son neutras, contienen una carga de voluntad respecto a cuál es el objetivo por la que se realizan.

Representar nunca es sencillo, nunca es una acción inocente, implica tomar decisiones complejas para estipular lo primordial y, en consecuencia, lo que se considera superficial. Pensamos en la cartografía o en el mapa de un territorio. ¿Cómo se orienta? ¿Qué entra en el marco del mapa desplegable? ¿A qué escala? Para clarificar cierta información y concentrar la atención se señalan las metas significativas y las rutas destacadas, pero para ello hay que obviar todo lo que se considera superficial.

Así es también cuando disparamos una fotografía, cuando dibujamos, cuando pintamos un cuadro o cuando maquetamos digitalmente, establecemos un punto de vista, unos límites de trabajo, un marco de actuación, unas fronteras entre lo que saldrá en la “foto” y el que quedará fuera de ella. Los marcos pueden ser físicos y visibles o conceptuales y no visibles.

El paisaje representado nos ofrece mucha más información que la contenida de forma literal. En esta exposición exploraremos cómo la gráfica juega un papel importante, también con las connotaciones ideológicas y sociales que tiene esta representación.

Exposición comisariada por Arcangela Regis, Judit Carcolse, Nico Juarez, Ocar Guayabero

Con la colaboración de Triangle Postals

Exposición
Sábado 7 y domingo 8 de octubre
Las Eras

Paisografia_3 Paisografia_4